П’ять типів професій, які
обґрунтував Є.О. Клімов:
Перший тип – «людина-людина». Професії цього типу висувають високі вимоги до таких
якостей працівника, як уміння встановлювати й підтримувати ділові контакти,
розуміти стан людей, впливати на інших, проявляти витримку, спокій і
доброзичливість, вміння дохідливо доносити власну думку.
До професій типу
«людина-людина» належать такі професії: викладач, психолог, лікар, медсестра,
фельдшер, референт, гувернер, менеджер, продавець, офіціант, агент з реклами,
експедитор, юрист, слідчий, інспектор дорожньо-постової служби та ін.
Другий тип – «людина-техніка» включає професії, пов’язані зі створенням, монтажем,
складанням і налагодженням технічних пристроїв, експлуатацією технічних
засобів, ремонтом техніки. Тут працівники мають справу з неживими технічними
об’єктами праці. Цей тип професій вимагає від працівника високого рівня
розвитку наочно-образного мислення, просторових уявлень, технічної обізнаності
та кмітливості, хороших рухових навичок, спритності.
Тип «людина-техніка»
включає, зокрема, такі професії: слюсар, монтажник, газоелектрозварник, токар,
інженер, конструктор, водій, механік, машиніст, технолог та ін.
Третій
тип «людина-знакова система» об’єднує професії,
пов’язані з текстами, цифрами, формулами й таблицями, кресленнями, картами,
схемами, звуковими сигналами. Професії цього типу вимагають від людини
здатності до абстрактного мислення, оперування числами, тривалого й стійкого
зосередження уваги, посидючості.
До нього належать
професії бухгалтера, економіста, фахівця з маркетингу, перекладача, кресляра,
геодезиста, телефоніста, податкового інспектора, програміста тощо.
Четвертий
тип – «людина – художній образ». До нього належать
професії, пов’язані зі створенням, проектуванням, моделюванням художніх творів,
відтворенням, виготовленням різних виробів за ескізом, зразком. Від людини в
професіях такого типу потрібні розвинений художній смак, висока естетична
чутливість, багата та яскрава уява.
До цього типу можна
віднести професії художника, модельєра, закрійника, ювеліра, дизайнера,
архітектора, перукаря, гримера, декоратора-оформлювача, актора, журналіста
тощо.
П’ятий
тип професій – «людина-природа». Він об’єднує професії,
пов’язані з вивченням живої та неживої природи, з доглядом за рослинами й
тваринами, профілактикою і лікуванням захворювань рослин і тварин. Цей тип
професій передбачає наявність у людини хорошої спостережливості, здатності
орієнтуватися в умовах непередбачуваності й відстрочених результатів, зміни
цілей в залежності від умов, витривалості та терплячості стосовно браку
комфорту.
До цього типу Є. О.
Клімов відніс професії овочівника, орнітолога, зоотехніка, ветеринара,
мікробіолога, геолога, еколога, меліоратора, лісівника, агрохіміка тощо.
( за методикою Є. Клімова
)
Прочитайте дані твердження. Якщо згодні з ними, то перед цифрою в таблиці
поставте знак «+», якщо ні,
поставте перед цифрою знак «–».
Якщо виникли сумніви, необхідно
закреслити цифру.
№
|
Твердження
для самооцінки
|
1
природа
|
2
техніка
|
3
знак
|
4
мистецтво
|
5
людина
|
1
|
Легко
знайомлюсь з людьми
|
1
|
||||
2
|
Охоче
і довготривалий час можу майструвати
|
1
|
||||
3
|
Люблю
ходити в музеї, театри, на виставки
|
1
|
||||
4
|
Охоче
і довготривалий час можу проводити обчислення, креслити
|
1
|
||||
5
|
Охоче
і довготривалий час можу доглядати за рослинами, тваринами
|
1
|
||||
6
|
Із
задоволенням спілкуюсь з
однолітками чи малюками
|
1
|
||||
7
|
Із
задоволенням доглядаю за рослинами, тваринами
|
1
|
||||
8
|
Зазвичай
роблю мало помилок в письмових роботах
|
1
|
||||
9
|
Мої
вироби викликають інтерес у товаришів, однокласників
|
2
|
||||
10
|
Люди
вважають, що в мене є художні здібності
|
2
|
||||
11
|
Охоче
читаю про рослини, тварини
|
1
|
||||
12
|
Беру
участь у виставах, концертах
|
1
|
||||
13
|
Охоче
читаю про устрій механізмів, приборів, машин
|
1
|
||||
14
|
Довготривалий
час можу розгадувати задачі, ребуси, кросворди
|
2
|
||||
15
|
Вмію
налагодити стосунки між конфліктуючими людьми
|
2
|
||||
16
|
Вважаю,
що у мене є здібності до роботи з технікою
|
2
|
||||
17
|
Людям
подобається моя художня творчість
|
2
|
||||
18
|
У
мене є схильності до роботи з рослинами і тваринами
|
2
|
||||
19
|
Я
можу чітко викладати свої думки в письмовій формі
|
2
|
||||
20
|
Я
майже ніколи і ні з ким не сварюсь
|
1
|
||||
21
|
Результати
моєї технічної творчості схвалюють незнайомі люди
|
1
|
||||
22
|
Не
прикладаючи зусиль засвоюю іноземні мови
|
1
|
||||
23
|
Мені
часто трапляється нагода допомагати навіть незнайомим людям
|
2
|
||||
24
|
Довготривалий
час можу займатися музикою, малюванням, читати книги
|
1
|
||||
25
|
Можу
впливати на хід розвитку рослин і тварин
|
2
|
||||
26
|
Полюбляю
розбиратися в улаштуванні механізмів, приборів
|
1
|
||||
27
|
Мені
зазвичай вдається схилити людей до своєї точки зору
|
1
|
||||
28
|
Охоче
спостерігаю за рослинами і тваринами
|
1
|
||||
29
|
Охоче
читаю
науково-популярну,
критичну літературу, публіцистичну літературу
|
1
|
||||
30
|
Намагаюсь
зрозуміти секрети майстерності та випробовую свої сили в музиці, живопису
|
1
|
||||
Результати
|
Немає коментарів:
Дописати коментар